Modele de lux

Archive

Bancuri cu soferi

Auto

Curiozitati auto

Navigation

Ce este sistemul auto ABS

Pentru a ajuta şi mai ales pentru a-i uşura soferului auto controlul direcţiei a fost creat sistemul ABS (Antilock Braking System), un sistem care impiedică vehiculul să derapeze în timpul frânării. Acesta a apărut la mijlocul anilor 1980,  in zilele noastre ABS-ul  echipând din ce in ce mai multe vehicule, tendinţa fiind de a se impune ca echipament obligatoriu pe toate autovehiculele noi.

Sistemul ABS are două funcţii principale:
– repartiţia electronică a frânării intre faţa şi spate, prin reglarea alunecării rotilor spate
– prevenirea blocării roţilor la franare, prin reglarea independentă a alunecării celor 4 roţi

Principalele componente ale unui sistem anti-blocare sunt 4 la număr:
-senzori de viteza pentru roţi,
-valve pentru conductele de frânare (modulator de presiune),
-pompa specială,
-controller electronic.

Componentele sistemului ABS

Cum functionează sistemul ABS

- Senzorii de viteză citesc constant cât de repede se învârte fiecare roată. O decelerare rapidă, instantanee, aşa cum se intamplă cand frânezi brusc, transmite senzorului informaţia că roata tinde să se blocheze.
- Senzorul transmite informaţia că roata vrea să se blocheze complet, controllerului electronic.
- Controllerul dă informaţia mai departe la modulatorul de presiune, care reduce presiunea din acea roată cu ajutorul valvelor.
- rezultatul este că roata va avea aceeaşi viteză ca şi masina, nu se va opri mai repede şi nu se va bloca.

Modularea frânării asigurate de sistemul ABS este independentă de efortul asupra pedalei de frână. De aceea, in caz de urgenţă, este recomandat să aplicaţi asupra pedalei de frână o presiune puternică şi continuă. Nu sunt necesare apăsări succesive ale pedalei.



 


Care sunt punctele slabe ale unei masini cu ABS?

Din păcate, ca orice alt sistem electronic, şi ABS-ul are punctele sale slabe, unul din acestea fiind frânarea pe gheaţă sau zăpadă. O maşină cu ABS va avea o distanţa mai lungă de frânare pe gheaţă sau zapadă, decât o maşina fără ABS. Şi asta pentru că anvelopele de iarnă sau chiar cele cu ţinte metalice, funcţionează mai bine la frecare 100%. Adică o roată blocată pe zăpadă va frâna mai repede decât una care se blochează sacadat, de la ABS.
Mai există o situaţie care este întâlnită mai rar, în care una dintre roţi este in aer, în momentul frânării, aceasta se blochează automat, transmite prin senzori modului că acea roată este oprită, presiunea scade şi în momentul in care roata revine pe asfalt, frânarea este foarte slabă.

Share

Post A Comment:

0 comments: