Ambreiajul este compus dintr-un ansamblu de piese din care enumerăm:
• volanta cu masă dublă/inerţială sau volanta clasică
• disc ambreiaj
• placă presiune
• rulment presiune
In momentul decuplării (debreiere), discul de ambreiaj are în continuare o mişcare de rotaţie, mai mică insă decit cea a plăcii de presiune şi a volantei. Această diferenţă de rotaţie este suplinită de rulmentul de presiune, solicitat doar în timpul debreierii. Astfel, ambreiajul este primul sistem care permite trecerea progresivă a rotaţiei şi a puterii motorului către cutia de viteze, permiţind pornirea lentă de pe loc a maşinii. Tot ambreiajul protejează motorul şi transmisia de şocurile puternice şi periculoase pentru piesele aflate în mişcare.
La ce trebuie să fim atenţi cand folosim ambreiajul
- Pentru a proteja maşina este bine să fim atenţi să nu eliberăm brusc pedala de ambreiaj când maneta de viteze se află într-una din viteze. Pentru că transmisia primeşte dintr-o dată tot cuplul maxim, iar motorul se opreşte fiind infrânat de forţa de inerţie a maşinii. O astfel de manevră poate distruge diverse componente ale transmisiei (axe planetare, disc de ambreiaj etc). Pedala de ambreiaj poate fi eliberată brusc doar dacă maneta de viteze se află la „punctul mort”, în acest caz neexistind pericolul unor defectiuni.- Si eliberarea prea lentă a pedalei şi in acelasi timp accelerarea puternică a motorului duce la patinarea (cuplarea incompletă) a discului de ambreiaj. Materialul de fricţiune (ferodourile) de pe ambele feţe ale discului se incing foarte tare, iar arcurile din componenta discului de ambreiaj şi care amortizează şocurile transmisiei se decălesc şi nu mai funcţionează corect. Sprijinirea piciorului pe pedala de ambreiaj în timpul mersului determină o ambreiere incompletă şi duce în timp la uzura prematură a ferodourilor şi a rulmentului de presiune.
- Probleme apar şi atunci când forţăm ambreiajul fie la urcarea unor pante abrupte, fie la mersul îndelungat prin zăpadă mare sau nisip, fie la tractarea unui alt autoturism sau a unei rulote. Această suprasolicitare a ambreiajului produce uzura şaibelor de ferodou, decălirea arcurilor de presiune, deformarea discului de ambreiaj din cauza diferenţelor mari de temperatură etc.
- Trecerea bruscă dintr-o treaptă superioară de viteză într-una inferioară, prin eliberarea bruscă a pedalei de ambreiaj, poate duce la distrugerea unor piese ale transmisiei.
Post A Comment:
0 comments: