Modele de lux

Archive

Bancuri cu soferi

Auto

Curiozitati auto

Navigation

Cum ne alegem jantele auto

Cum alegem jantele unei masini


Una din părţile autoturismului care ajută enorm la aspectul exterior al maşinii este roata. Acest lucru vi-l poate spune orice tânăr innebunit după maşini şi mai ales cei care urmăresc filme gen Fast and Furious. Una din componentele roţii, janta în speţă, poate schimba radical aspectul maşinii şi poate face ca aceasta să impresioneze la prima vedere. Insă dacă doriţi să impresionaţi nu uitaţi şi de datele tehnice pe care trebuie să le aibă aceasta, pentru a se încadra perfect în ansamblul general al maşinii.
Fiecare tip de jantă are o dispunere diferită a prezoanelor, unele dintre ele prezentând o dublă dispunere a prezoanelor pentru a se putea potrivi pe cat mai multe tipuri de masini.

Consideraţii tehnice

- Jantele pentru maşina sunt reprezentate printr-un indice de genul 5/120 unde :
5 - reprezinta numărul de prezoane cu care se montează janta pe autovehicul.
120 - reprezintă diametrul cercului de amplasare a prezoanelor, măsurat in mm.
masurare distanta prezoane

Măsurarea diametrului de dispunere a prezoanelor la jantele care au 4, 6 sau 8 prezoane se face de la axa de simetrie a unui prezon pană la cea a prezonului diametral opus, la cea de 5 se face o măsurare aproximativă de la axa unui prezon pană la un punct aflat diametral opus pe un cerc imaginar creat de cele 5 prezoane.



 

 - Gaura centrală a jantei
De obicei roata maşinii are o gaură centrală pe dimensiunea butucului masinii şi intră la fix sau putem folosi  un inel de centrare.
- Accesorii pe butucul masinii - exista multe situatii in care o maşină este echipată cu pini de centrare pe butuc, sau butucul are un capac pentru rulment/planetară foarte mare.
- Sarcina utilă pe care o suportă o roată - Fiecare roata are o sarcina utila specifica şi astfel trebuie să stim că o roată de turism nu poate fi montată pe un SUV.
- Accesoriile pentru montaj - Fiecare marcă şi model de maşină au un set specific de accesorii de montaj - piuliţe sau prezoane, după caz.


Simbolizarea jantei
Ex. de simbolizare: 5 J x 14H2 ET 49:5 = latimea jantei in inch (toli)
J = litera caracteristica pentru forma bordurii jantei
x = janta dintr-o singura piese
14 = diametrul nominal al jantei in inch (toli)
H2 = profilul jantei
ET49 = adancimea de comprimare: 49mm
Datele tehnice ale jantelor

Cum ne alegem jantele

Pentru a ne alege jantele trebuie să ştim în primul rând la ce folosim maşina pe care vrem sa le montăm. Aici deosebim două cazuri, cel al maşinilor de zi cu zi, maşini de familie şi cel al masinilor folosite în scopuri sportive.
Alegerea jantele pentru o masina de familie

Dacă avem o maşină normală, fără pretenţii la performanţe, este indicat să fie respectate dimensiunile de jante pe care le propune producătorul autoturismului. Ideal ar fi ca pentru o maşină de zi cu zi, să avem aceleaşi dimensiuni de jante/anvelope ca cele din fabrică. Ceea ce putem schimba este aspectul exterior al acestora. Motivele pentru care trebuie sa păstrăm caracteristicile din fabrică sunt destule: suspensia şi articulaţiile au fost gândite pentru o anumită greutate a roţii şi un anumit balon al anvelopei. Dacă punem jante mai mari, ingreunăm roata iar cauciucul trebuie să aibă balonul mai mic. De aici rezultă vibratii şi socuri mai mari, iar la un mers zilnic în astfel de condiţii, o vizită prematură la service este garantată.
In general, la o maşina de familie, este bine să ne orientăm după un criteriu practic, şi aici ne referim la preţ.  Nu folosim maşina în scopuri competiţionale, aşa cp nu ne intereseazp nici sp fie din aliaj ultra-uşor şi nici să aibă vreo rezistenţă uluitoare. Deşi în cazul unui preţ mai mic şi calitatea este inferioară nu cred că ne deranjează atât timp cât la maşinile de familie scopul urmărit este realizarea transportului zilnic cu un cost cât mai mic.

Cum aleg rotile pentru o masina de motorsport?
 
Pentru maşinile sport avem nevoie de jante speciale, iar pe cei care caută asemenea jante nu ii interesează preţul ci doar calitatea şi proprietăţile lor. La jantele sport ne interesează greutatea, rezistenţa şi dimensiunea.
Dimensiunea jantelor pentru maşina noastră de competiţie trebuie să o alegem cu cap. La unele maşini mai slab motorizate, un upgrade în dimensiune, de la 16 la 18 inch să zicem, poate cauza mai mult rău: demaraj mai mic, tensiuni crescute în planetare şi cutia de viteze, etc. In schimb, la o masina puternică, nişte jante mai mari vor da mai multă aderenţă şi stabilitate. Aşa că e bine sa alegem dimensiunea roţilor noi în funcţie de maşina pe care vrem sa le montăm.


Alegerea jantelor in funcţie de anotimp

Vara este anotimpul jantelor de aliaj, pentru că în sezonul cald, intreţinerea lor nu mai ridică probleme şi rămân doar avantajele: greutate scazută, durabilitate ridicată şi nu în ultimul rând aspect net superior jantelor de oţelIn sezonul rece se recomandă de obicei folosirea jantelor de oţel, insă cu păstrarea diametrului dat de producătorul maşinii. Puteţi astfel să montaţi o anvelopă cu talonul mai mare şi lătime redusă, cu o aderenţă bună în condiţii de iarnă.

Atenţie!!!

E bine să nu montaţi anvelopele de iarnă pe aceleaşi jante pe care aveţi anvelopele de vară. Având în vedere schimbul acestora de două ori pe an, se va ajunge la o uzură rapidă nejustificată. Este recomandat sa aveţi două seturi de roţi, pe care să le schimbaţi în funcţie de anotimp.

Trebuie să fiţi atenţi pentru că jantele influenţează consumul de carburant, acest lucru fiind evident, căci o maşină care trage după ea 4 jante cu anvelope grele, insumând 100 de kg, va consuma ceva mai mult decât una care are un set complet de jante cu anvelope uşoare.
Share

Post A Comment:

0 comments: